Kronoberg Runt

Tips på vad du kan se & göra i Kronoberg.

Ljungby gästgivargård

Publicerad 2015-08-06 10:12:00 i Gästgivargårdar och Restauranger,

Vid första anblicken slås jag över hur mysig platsen som Ljungby gästgivargård ligger i. Bakom gästgivargården finns en trädgård med vackra hus och en fin trädgård med doftande rosor och kryddor. Själva gästgivargården är också väldigt vacker!
Jag njuter av att få sitta på terrassen och känna känslan av att här har sedan 1600- talet folk kommit för att få sig en bit mat. Både kungliga och icke kungliga.
 
Här serverar dagens för 89 kronor. Jag valde stekt strömming med potatismos och lingon, vilket var gott. Dock var salladsbuffén fantasilös med soppan som serveras med salladsbuffén var väldigt god.
År 1857 tog sig så häradshövding Fredrik Tornérhielm och apotekare Berg en bit mat här. En liten flicka sjöng från en sten på torget och väckte deras uppmärksamhet, flickans namn var Kristina Nilsson. Häradshövdingen och apotekaren bestämde sig för att ge flickan en ordentlig sångutbildning. Vilket de i efterhand inte kan ha ångrat! Det var alltså här, på Ljungbys gamla torg som den senare världsberömda operasångaren Kristina Nilsson på allvar startade sin resa mot den absoluta världstoppen!
 
Som släkting till denna operasångare tar jag på mig och gestalt denna scen på samma plats, fast 158 år senare!   
Öppettider

Lunch, måndag - fredag 11.300- 14.00, dagens 89 kr.

Lördagslunchen, Lördagar: kl. 11.30-14.30

Övriga öppettider se vår hemsida eller kontakta oss via telefon för

frågor.

Läs mer här

www.gastgivaregarden.org


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Varför åka långt bort när vi kan upptäcka värden som finns nära? På denna blogg får du tips och ideér på vad man kan göra i länet. För dig som bor eller besöker Kronobergs län- För borta bra, men hemma bäst va?

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela