Kronoberg Runt

Tips på vad du kan se & göra i Kronoberg.

Solrosbacken

Publicerad 2015-09-08 09:37:00 i Natur,

För tredje året i rad odlas det solrosor i backen mellan Katedralskolan och brandstationen i Växjö. När du går in på de halmbekläda stigarna hamnar du mitt i ett hav av solrosor som sträcker sig så högt att du inte ser annat än dessa vackra blommor.

Lite nervös blir jag när jag kliver in. För inte finns det några skyltar om hur stigarna går, men ljudet av vägen och storleken på ängen gör att jag känner mig lugn. Här går jag inte vilse!

Lite högre upp på backen öppnar en plätt upp sig med två bänkar. Här kan man slå sig ner och se en del av Växjö lite från ovan. Ännu högre upp kan man istället för att sätta sig ner, stiga upp på en utkiksplatå.Redan 3 000 f. kr odlades denna ståtliga blomma av indianerna. Fröna togs om hand men också växten som blev råmaterial till naturläkemedel och färg (källa odla.nu).

Jag gillar denna solrosbacke! Med rätt enkla medel har Växjö fått till en spännande park, ett bra utnyttjande av plats (då tänker jag på höjden och utsikten) och en exotisks känsla för besökaren. För hur ofta får man chansen att vandra på en äng av så här höga blommor!   


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Varför åka långt bort när vi kan upptäcka värden som finns nära? På denna blogg får du tips och ideér på vad man kan göra i länet. För dig som bor eller besöker Kronobergs län- För borta bra, men hemma bäst va?

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela